KLIK SINI



Bakers1171 - Homemade & Halal


Saturday, January 9, 2010

"Haram musnahkan rumah ibadat agama lain"-Mufti Perak.


SHAH ALAM - “Haram memusnahkan rumah ibadat agama lain,” kata Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria. Diminta reaksinya berikutan kebakaran di tiga buah gereja di Lembah Klang semalam, beliau berkata, perbuatan itu didorong emosi sehingga sanggup bertindak di luar kewarasan. “Inilah akibatnya jika menyentuh sensitiviti Islam yang cukup bersabar dan bertolak ansur selama ini,” katanya kepada Sinar Harian, semalam.
Beliau berkata, kerajaan harus bertindak tegas terhadap pihak yang membangkitkan isu ini sebelum ia menjadi bertambah kritikal. “Tindakan seperti melucutkan hak kerakyatan patut dikenakan ke atas mereka yang cuba mengganggu-gugat keamanan dengan mencetuskan ketegangan seperti ini. “Kita telah lama hidup dalam suasana harmoni, tetapi apabila Herald Catholic Weekend membawa kes ini ke mahkamah, ia memberi kesan besar kepada keharmonian negara,” katanya.
Sementara itu bekas Mufti Perlis, Dr Mohd Asri Zainul Abidin berkata, Islam melarang perbuatan merosakkan rumah ibadat seperti yang berlaku semalam. Beliau percaya, perbuatan tersebut dilakukan oleh individu yang tidak memahami ajaran Islam dan mengikut nafsu amarah. Angkatan Belia Islam Malaysia (Abim) Perak pula berharap tidak ada pihak cuba menangguk di air yang keruh atau membuat provokasi. Yang Dipertuanya, Suhaimi Latip berkata, pihaknya menyarankan umat Islam di negara ini berdoa dan melakukan solat hajat agar isu ini selesai dengan aman. “Abim sangat yakin perkara ini boleh diselesaikan secara baik, bukan dengan cara kekerasan,” katanya
Sumber:Sinar Harian

1 comment:

  1. Apa hukumnya pulak apabila memusnahkan kerajaan rakyat di perak ?????
    dengan tidak berperikemanusaan, mencabul landasan demokrasi dan perlambagaan kerajaan tubuh negeri tersebut..????

    jawab, jawab...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...