KLIK SINI



Bakers1171 - Homemade & Halal


Wednesday, January 19, 2011

JANGAN ZALIM WALAUPUN PADA MUSUH!!!

SURAH AL-MAIDAH(AYAT 7-11)

[7]

Dan kenanglah nikmat Allah (yang telah dikurniakanNya) kepada kamu serta ingatlah perjanjianNya yang telah diikatNya dengan kamu, ketika kamu berkata: "Kami dengar dan kami taat (akan perintah-perintah Allah dan RasulNya)" Dan bertaqwalah kamu kepada Allah, kerana sesungguhnya Allah Maha Mengetahui akan segala (isi hati) yang ada di dalam dada.

[8]
Wahai orang-orang yang beriman, hendaklah kamu semua sentiasa menjadi orang-orang yang menegakkan keadilan kerana Allah, lagi menerangkan kebenaran; dan jangan sekali-kali kebencian kamu terhadap sesuatu kaum itu mendorong kamu kepada tidak melakukan keadilan. Hendaklah kamu berlaku adil (kepada sesiapa jua) kerana sikap adil itu lebih hampir kepada taqwa. Dan bertaqwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui dengan mendalam akan apa yang kamu lakukan.

[9]
Allah menjanjikan kepada orang-orang yang beriman dan beramal soleh, mereka akan beroleh keampunan dan pahala yang besar.

[10]
Dan orang-orang yang kafir serta mendustakan ayat-ayat Kami (Al-Quran), merekalah ahli neraka.

[11]
Wahai orang-orang yang beriman, kenanglah nikmat Allah (yang telah dikurniakanNya) kepada kamu ketika kaum (kafir yang memusuhi kamu) hendak menghulurkan tangannya (untuk menyerang kamu), lalu Allah menahan tangan mereka daripada (menyerang) kamu. Oleh itu, bertaqwalah kamu kepada Allah; dan kepada Allah jualah (sesudah bertaqwa itu) hendaklah orang-orang yang beriman berserah diri.


Surah Al Maidah dikenali sebagai salah satu surah yang banyak membicarakan soal hukum hakam.ini adalah tafsir ayat 7 hingga ayat 11. Ia membicarakan soal keadilan.


Allah memerintahkan orang-orang yang beriman supaya menjadi pejuang dan penegak (qawwamin) keadilan. Allah juga mengingatkan kita supaya jangan berlaku zalim hanya disebabkan kita benci kepada sesuatu kaum.

Para mufassirin meriwayatkan bahawa ayat ini diturunkan bersempena peristiwa Bani Nadhir. Mereka diperentah keluar dari kota Madinah kerana cuba mengkhianati Nabi SAW. Setelah dikepung selama 6 malam akhirnya kaum Yahudi Bani Nadhir bersetuju keluar dari kota mereka dan meminta izin daripada Nabi SAW untuk membawa bersama harta mereka sekadar yang boleh muat di atas belakang unta.

Nabi mengizinkan. Namun ada sahabat yang merasa lebih baik mereka dibunuh sahaja. Ini kerana sebelum ini mereka cuba untuk membunuh Nabi dengan merancang melemparkan batu besar ke atas kepala baginda.

Namun Allah menegur mereka, "Janganlah disebabkan kebencian kamu kepada sesuatu kaum menyebabkan kamu tidak berlaku adil. Berlaku adillah kamu kerana ia lebih hampir kepada taqwa."

Ayat ini juga dikaitkan dengan peristiwa Hudaibiah. Dalam peristiwa ini umat Islam merasa tidak puas hati dengan tindakan kaum musyrikin menghalang mereka dari menunaikan ibadat umrah. Justeru ada di antara mereka yang berfikir ingin memerangi kaum musyrikin walaupun perjanjian Hudaibiah sudah dimetrai.

Maka ayat ini mengingatkan supaya jangan bertindak zalim disebabkan kebencian kepada golongan musyrikin

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...