KLIK SINI



Bakers1171 - Homemade & Halal


Sunday, September 26, 2010

KEMPEN DOSA SIFAR

Dalam kehidupan yang serba moden ini, berapa ramaikah yang merasakan betapa beratnya hati dan rasa bersalah apabila mendengar perkataan dosa ! Cuba rakan-rakan sekelian sebutkan perkataan ini kepada sesiapa sahaja yang saudara kenali atau tidak, bagaimana respon atau reaksi mereka ? Alhamdulillah, kalau mereka faham.

Tetapi bagi mereka yang keras hatinya, seakan-akan telinga mereka kurang senang mendengar kalimah tersebut. Apatah lagi kalau dikatakan , ‘ini tidak boleh", "kalau dikerjakan nanti berdosa" dan "akan masuk neraka".

Bagi golongan ini, kalau dirasakan dah terlanjur, maka sibuk mencari pelbagai alasan seperti "memang dah kehendak Allah, nak buat macam mana ?". Seolah-olah Allah yang bersalah, bukan dirinya. Apalagi kalau anda menyebut : "berdosa besar dan pasti disiksa teruk di neraka kelak".

Manusia yang hidup dengan prinsip ini menyambut sinis apa yang anda perkatakan. Yang penting bagi mereka sekarang, dunia ini dulu, soal akhirat masih terlalu jauh. Persoalan mati dan kiamat tiada dalam ingatan. Tambahan pula dirasakan apa yang dilarang, enak pula bagi nafsunya.

Paling malang, malah ada yang mengesyorkan orang lain buat sesuatu dosa seraya dengan bangganya berkata : "jangan susah, aku tanggung dosa". Seolah-olah dosa adalah perkara kecil yang tidak perlu ditakuti. Padahal dosa sendiri berat mengunung inikan pula nak tanggung dosa orang lain. Inilah hakikat manusia, bodoh dan sombong, kecuali mereka yang mengerti !!!

Dosa adalah satu perkara besar yang perlu diketahui oleh semua insan…Persoalan dosa ini banyak disebutkan di dalam al-Quran dan Hadith hinggakan para ulama’ tidak jemu-jemu memberi penjelasan kepada setiap insan agar menjauhinya di setiap masa dan tempat.

Sesungguhnya dosa itu merupakan ‘tiket percuma’ untuk masuk ke NERAKA !!!


Dosa merupakan dokumen yang mengesahkan anda sebagai WARGANEGARA NERAKA !!!


Dosa merupakan bukti sah bahawa anda tidak berminat kepada SYURGA !!!

Hakikatnya, dosa adalah ranjau dalam kehidupan dunia ini yang telah diberitahu oleh Allah dan para RasulNya awal-awal lagi supaya jangan dilanggar dan dilalui, supaya manusia selamat dalam perjalanan hidup hingga ke akhirat.

Alangkah indahnya Islam…..

Syukur kita kepada Allah SWT yang telah menganugerahkan kita iman dan Islam.

Islamlah yang mendedahkan kepada kita jalan-jalan yang merbahaya di dunia ini. Jadi, kita berjalanlah dengan baik dan berhati-hati, ranjau-ranjau yang menyulitkan dan menghalang perjalanan kita telahpun diberitahu, sehingga kita dapat sampai ke destinasi tujuan tanpa terpijak ranjau-ranjau berduri yang merbahaya.

Di era kecanggihan ini, kita dapati berbagai perkembangan pesat berlaku khususnya dalam mempertingkatkan mutu dan kualiti. Di bidang pentadbiran kita boleh berbangga dengan ZERO DEFECT. Sementara di bidang ekonomi, kita digembar-gemburkan dengan IMPLASI SIFAR. Dan bagi mukmin yang sejati, sepatutnya memgamalkan slogan DOSA SIFAR !

Sebagaimana yang kita ketahui, adalh mustahil untuk mencapai status DOSA SIFAR kerana manusia tidak akan lari dari dosa, maklumlah manusia biasa tidak maksum.

Perlu diingatkan, untuk mencapai status IMPLASI SIFAR dan ZERO DEFECT adalah sesuatu yang mustahil dan tidak masuk akal. Tetapi yang penting, kita berusaha sekurang-kurangnya kita dapat mengurangkan kadar implasi dan kesalahan.

Begitulah juga dalam persoalan DOSA SIFAR. Walaupun kita tidak terlepas dari dosa, tetapi sekurang-kurangnya kita berusaha untuk mengurangkan dosa……

Mulai hari ini, marilah kita adakan kempen pada diri kita…

KEMPEN DOSA SIFAR !!!

Wassalam.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...