KLIK SINI



Bakers1171 - Homemade & Halal


Tuesday, March 6, 2012

AL MAUT

AL-MAUT atau difahami juga dengan istilah “Kematian”.
Apa yang dikatakan mati itu, bagaimanakah hal keadaannya seseorang hamba itu tatkala datangnya kematian.

Pengarang kitab “Alam barzakh” telah menukilkan beberapa ayat-ayat AL-QURAN dan Hadiths Nabi S.A.W yang menerangkan tentang perihal kematian.

Untuk memulakan keterangan bab “AL-MAUT” ini, terlebih dahulu eloklah kita ketahui
Apakah sebenarnya mati itu ?

Secara ringkasnya bahawa mati itu berpisahnya nyawa ( Roh ) dengan badan ( Jasad ).
Yakni Roh keluar dari Jasad apabila dicabut oleh Malaikat Maut ( Izrail as ) tatkala tibanya ajal seseorang hamba sepertimana yang telah ditetapkan oleh Penciptanya iaitu ALLAH S.W.T

Firman ALLAH S.W.T yang bermaksud :
“Tiap-tiap yang berjiwa akan merasakan mati”
( Ali Imran : 185 )

Juga Firman ALLAH S.W.T yang bermaksud :
“Maka apabila telah tiba waktu ( yang ditentukan) bagi mereka, tidaklah mereka dapat mengundurkannya barang sesaatpun dan tidak ( pula ) mendahulukannya”
( An-Nahl : 61 )

Adapun, peringkat kematian makhluk-makhluk itu tidak lah sama, ada yang matinya sebelum datangnya kiamat, sepertimana golongan manusia, jin dan haiwan.
Ada pula yang matinya setelah datangnya hari kiamat sepertimana golongan para malaikat dan begitu juga iblis itu yang telah dipanjangkan oleh ALLAH usianya sehingga tibanya hari kiamat.
Yang pastinya bahawa seluruh makhluk itu akan merasai kematian walau dimana pun ia berada.
Firman ALLAH S.W.T yang bermaksud :
“Dimana saja kamu berada, kematian akan mendapatkan kamu,walaupun kamu di dalam benteng yang tinggi lagi kukuh”
( An-Nisaa’ : 78 )

Juga Firman ALLAH S.W.T yang bermaksud :
Katakanlah “Sesungguhnya kematian yang kamu lari daripadanya, maka sesungguhnya kematian itu akan menemui kamu”
( Al-Jumu’ah : 8 )

Apabila ajal telah tiba, maka berpisahlah antara roh dan jasad. Hadits Nabi S.A.W ada menyingkap tentang berat dan ngeri serta sakitnya apabila roh dicabut dari jasad disaat sakaratul maut.

Rasulullah SAW . bersabda :
Artinya : “( Sakitnya sakaratil maut itu ) kira-kira tiga ratus sakitnya pukulan dengan pedang”
( Diriwayatkan Imam Ibnu Abi Dunya )

Adapun bagi para mukminin, keluarnya roh dari jasad adalah lebih ringan dibandingkan dengan orang-orang kafir, munafik dan musyrik yang keluarnya ditarik dengan cara yang amat keras sekali oleh malaikat Izrail as.

Namun walaupun dicabut dengan perlahan sekali, kesakitan dan keperitan sakaratil maut itu tetap akan dirasakan. Disebutkan dalam satu riwayat, apabila sampai naza’ seseorang hamba itu, maka mulutnya terkunci dan datanglah 4 malaikat kepadanya.
Malaikat yang pertama mengucap salam seraya berkata “aku adalah yang diserahi rezekimu yang telah aku usahakan dari bumi timur dan barat. Maka aku tidak mendapatkan sesuap dari rezekimu jika kamu sudah masuk saatnya kematian”.

Malaikat yang kedua masuk dengan mengucapkan salam dan berkata : “Aku yang diserahi minumanmu, dari air atau lainnya. Aku mencari dalam bumi yang di timur dan di barat. Maka tidaklah aku dapatkan bagimu seteguk air ketika dekatnya saat kematian”.
Malaikat yang ketiga masuk mengucap salam seraya berkata : “Aku yang diserahi nafas-nafasmu. Aku mencari dari bumi timur dan barat. Maka tidaklah aku dapatkan satu nafas dari nafas-nafasmu”.

Kemudian malaikat yang keempat masuk mengucap salam seraya berkata : “Aku yang diserahi dengan ajalmu, aku mencari di bumi timur dan barat. Maka tidak aku temui bagimu walau satu jam”.
Selanjutnya Malaikat Kiramul Katibin masuk kepadanya dari arah kanan dan kiri.
Malaikat sebelah kanan berkata : “Keselamatan bagimu, aku adalah yang diserahi amal kebajikanmu”. Maka keluarlah lembaran yang putih dan diberikan kepadanya seraya berkata : “Lihatlah kepada amalmu”. Maka dikala itu ia merasa gembira dan riang.
Malaikat sebelah kiri berkata : “Keselamatan bagimu. Akulah yang diserahi amal kejahatanmu”. Maka keluarlah lembaran yang hitam dan diberikan kepadanya sambil mengatakan : “ Lihatlah kepadanya !”. Maka dikala itu keringatnya mengalir.
Kemudian hamba itu melihat kekanan dan kekiri kerana takut untuk membaca lembarannya. Maka malaikat memegang lembaran dan melemparkannya ke bantal, lalu ia kembali.
Setelah itu datanglah Malaikat maut, dan disebelah kanan hamba itu adalah malaikat Rahmat, disebelah kirinya pula malaikat azab. Apabila roh itu telah sampai di kerongkong, maka malaikat maut pun mencabutnya. Jika ia termasuk orang yang bahagia, maka malaikat Rahmat memanggilnya dan jika ia termasuk golongan orang yang celaka, maka malaikat azab akan memanggilnya.

Orang Mu’min tatkala sakaratil maut, maka turunlah malaikat yang putih berseri wajahnya, mereka membawa kafan dari kafan-kafan surga dan cendana dari cendana-cendara surga. Malaikat maut lalu duduk di sekitar kepalanya seraya berkata : “Keluarlah wahai jiwa yang tenang, kembalilah kepada ampunan ALLAH dan keredaannya”.
Lalu malaikat membawa roh itu ke hadirat Tuhan seru sekalian alam. Jika ia orang yang bahagia, maka ALLAH berkata kepadanya : “Kembalilah kamu kepada badannya sehingga ia melihat apa yang berada dari tubuhnya. Kemudian para malaikat itu membawa roh itu kembali kerumahnya. Maka roh itu melihat akan sekalian ahli di rumahnya ada yang bersedih dan ada yang tidak. Namun roh itu tidak berkuasa untuk berbicara. Apabila jenazah diiringi ke kuburan, maka ALLAH S.W.T memerintahkan agar roh kembali ke tubuhnya.
Para ulama’ berkhilaf dalam periwayatan, sebahagiannya mengatakan bahawa roh itu dijadikan sebagaimana keadaan semula. Sebahagiannya mengatakan bahawa yang ditanyakan Munkar dan Nakir adalah kepada roh yakni bukan jasadnya.
Dari Atsar yang shahih menurut ahlul ilmi mengenai ditetapkannya bagi seorang hamba itu denga siksaan kubur, dan ia tidak akan lepas dengan ehwal kubur.
Al-Faqih mengatakan : “Barang siapa ingin selamat dari siksa kubur, peliharalah ia dari empat perkara dan jauhilah empat perkara pula.

Empat perkara yang perlu dipelihara itu ialah :
1. Memelihara Solat
2. Bersedekah
3. Membaca AL-QURAN
4. Banyakan membaca tasbih

Manakala empat perkara yang perlu dijauhi pula ialah :
1. Berdusta
2. Khianat
3. Mengadu domba
4. Kencing pada badan ( Tidak beristinjak )

Kemudian, datanglah malaikat Munkar dan Nakir lalu bertanya kepada mayat : “Siapa Tuhanmu…..sampai akhir…..Maka jika ia seorang yang berbahagia sudah pasti ia menjawab Tuhan ku ALLAH S.W.T, Nabi ku Muhammad SAW, Agama ku Islam…..”

Maka para malaikat berkata kepadanya : “Tidurlah kamu sebagaimana tidurnya mempelai”. Keduanya terus membukakan lubang di sisi kepalanya. Dari lubang itu mayat dapat melihat tempat dan kedudukannya di surga. Lalu keduanya kembali beserta roh menuju langit dan menyimpannya di dalam qandil yang digantungkan pada Arasy.”.

Jika mayat seorang yang celaka, lalu malaikat maut datang dan duduk dekat kepalanya seraya berkata : “Wahai nafsu yang jahat, keluarlah kepada kemurkaan ALLAH”. Kemudian roh itu dibawa ke langit dunia, maka oleh kerana roh tersebut ditutuplah segala pintu-pintu langit. Lalu memanggil manggillah pemanggil dari sisi ALLAH : “Kembalikanlah roh itu ke tempat tidurnya. Lantas mereka mengembalikannya ke kuburnya. Kemudian datanglah Munkar dan Nakir yang suara keduanya amat menggerunkan dan mata keduanya seperti petir yang menyambar.Lalu bertanya keduanya : “Siapakah Tuhan mu”. Sahut mayat tersebut : “Entah tidak tahu”.
Maka kedengaran suara disamping kubur : “Wahai Munkar dan Nakir pukul saja orang itu”. Maka Munkar dan Nakir memukulnya dengan palu dari besi”. Andaikata para makhluk sama berkumpul seluruhnya nescaya tidak akan dapat mengelak dari pukulan itu. Maka menyalalah kuburnya menjadi api, dan kubur menyempit antara dada dan punggungnya. Kemudian datanglah seorang lelaki kepadanya dengan rupa yang buruk dan hina. Lelaki itu berkata : “ALLAH telah membalas kejahatan mu, demi ALLAH tidaklah kamu melakukan suatu kebajikan. Kamu sentiasa lalai untuk taat tapi bersegera untuk melakukan kema’siatan kepada ALLAH”.

Mayat berkata : “Siapa kamu ? aku tidak pernah melihat sejijik kamu di dunia”. Lelaki itu menjawab : “Akulah amal perbuatan mu yang jahat”. Lalu dibukakan pintu ke neraka bagi si mayat. Ia melihat tempat duduknya di neraka terus menerus sehingga datangnya hari kiamat.

1 comment:

  1. Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIREN dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIREN di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIREN saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIREN karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI....Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












    Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIREN dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIREN di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIREN saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIREN karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI....Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...