KLIK SINI



Bakers1171 - Homemade & Halal


Wednesday, November 4, 2009

IMAN UMAT AKHIR ZAMAN

Firman Allah SWT yang bermaksud: Sesungguhnya orang-orang yang beriman ialah mereka yang bila disebut nama Allah gemetarlah hati mereka, dan apabila dibacakan ayat-ayatNya bertambahlah iman mereka (karenanya), dan Hanya kepada Tuhanlah mereka bertawakkal. (Surah Al-Anfal, 8:2)

Diriwayatkan bahawa Sayyidina Umar al-Khattab yang terkenal dengan cengenya(garangnya) dan tegasnya dalm segala hal, bilamana mendengar ayat Al-Quran surah Al-Tur yang menyentuh tentang azab Allah SWT yang tiada siapa mampu menahannya, dibaca pula oleh Rasulullah SAW, gementarlah tubuhnya yang sasa, jadi loy (longlai) letih seluruh sendi pada badannya dan nyaris dia jatuh ke tanah kalau tak kerana dia bersandar ke dinding. Segera dia pulang ke rumah, terus jatuh sakit sehingga diriwayatkan hampir sebulan dia tak keluaq rumah, sampai ramai sahabat datang melawat.

Tu dia! Sapa la kita kalau nak dibandingkan dengan Sayyidina Umar al-Khattab. Dia baca dan dengaq Al-Quran jadi longlai. Kita pulak macam mana. Bukan saja bila dengaq Al-Quran tak jadi longlai dan gementar hati macam nak pecah, tapi lebih teruk lagi bila hilang rasa hormat kita dengan Al-Quran. Takabbur dengan ajaran Al-Quran. Rasa diri dah pandai, Al-Quran tak sesuai. Dah la tu, boleh pulak dok permain-main dengan ayat Al-Quran, salah guna , salah tafsir ayat-ayat Al-Quran. Ni lagi teruk. Menghukum pulak para mufassirin dulu sebagai“gender bias.”Berapa ramai yang bila baca Al-Quran terfikir untuk teruih mengamalkan ajaran Al-Quran.

Para muslimat di zaman Rasulullah SAW diriwayatkan bila mana turun ayat surah Al-nur yang menyuruh mereka menutup aurat, dengan rasa penuh keimanan mencari kain-kain di rumah masing-masing untuk menutup aurat. Tak dak la kata nak tunggu kawin dulu la, nak pi haji dulu la baru nak tutup aurat. Ada hat panas telinga ka? Yang suka minum arak, bila mana turun ayat berkaitan pengharaman arak secara mutlak, immediately para sahabat tuang arak dari gelas, yang dok tengah minum boleh pi jolok rengkong (kerongkong) untuk memuntahkan balik arak yang dah minum. Amacam perokok-perokok professional? Ada berani ka? Kalau ada hat panaih (panas) telinga ka atau terasa dengan kata-kata ni, maknanya kita masih ada sekelumit iman walaupun senipis kulit bawang dan masih ada akal yang sempurna untuk berfikir kebaikan kita dunia dan akhirat.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...