KLIK SINI



Bakers1171 - Homemade & Halal


Thursday, March 31, 2011

40 HADIS AKHIR ZAMAN

Hadis Pertama:

JANGAN MUDAH MENYALAHKAN ORANG LAIN

Dari Abu Hurairah Ra., bahawasanya Rasullullah SAW bersabda: “Jika ada seseorang berkata, “orang banyak (sekarang ini) sudah rosak, maka orang yang berkata itu sendiri yang paling rosak di antara mereka.” (HR. Muslim)

Keterangan

Imam Nawawi ketika menulis Hadis ini dalam kitab Riyadus-Solihin, beliau memberikan penjelasan seperti berikut: “Larangan seperti di atas tadi (larangan mengatakan orang banyak telah rosak) adalah untuk orang yang mengatakan sedemikian rupa dengan tujuan rasa bangga pada diri sendiri, sebab dirinya tidak rosak, dengan tujuan merendahkan orang lain dan merasa dirinya lebih mulia daripada mereka. Maka yang demikian ini adalah haram. Adapun orang yang berkata seperti ini kerana ia melihat kurangnya perhatian orang banyak terhadap agama mereka serta didorong oleh perasaan sedih melihat nasib yang dialami oleh mereka dan timbul dari perasaan cemburu terhadap agama, maka perkataan itu tidak ada salahnya.

Hadis ini sengaja diletakkan di permulaan buku ini supaya menjadi suatu peringatan kepada Umat Islam apabila menerangkan Hadis-hadis akhir zaman seperti apa yang dituliskan di sini yang banyak menyingkap tentang kemunduran umat Islam dan kerosakan moral mereka. Oleh kerana itu, kita cuba mengaitkan hadis-hadis tersebut dengan realiti umat Islam dewasa ini, maka janganlah kita merasa bangga dan ‘ujub dengan diri sendiri, bahkan hendaklah kita menegur diri kita masing-masing dan jangan senang menuding jari ke arah orang lain. Walaupun kerosakan moral umat Islam dewasa ini perlu dibicarakan untuk tujuan memulihkan, namun penyingkapannya itu perlu dalam bentuk yang sihat dan dengan perasaan yang penuh kasih sayang serta dengan rasa cemburu terhadap agama, bukan dengan perasaan bangga diri dan memandang rendah kepada orang lain.

Mudah-mudahan Allah Subhanahu wa Ta’ala dengan limpah karuniaNya mencucuri kita rahmat, taufiq dan hidayah.

Petikan Daripada Buku Abu Ali Al-Banjari An-Nadawi.

Wednesday, March 30, 2011

BALA DAN MUSIBAH..INSAFLAH WAHAI KAUM MUSLIMIN










pic:Japan Tsunami 2011

Firman Allah swt sebagai renungan atas bala dan musibah yang menimpa manusia:

“Dan tidak adalah Tuhanmu membinasakan kota-kota, sebelum Dia mengutus di ibukota itu seorang rasul yang membacakan ayat-ayat Kami kepada mereka; dan tidak pernah (pula) Kami membinasakan kota-kota kecuali penduduknya dalam keadaan melakukan kezaliman.” (QS. Al Qhashash, 28 : 59)

FirmanNya lagi:

“Dan Tuhanmu sekali-kali tidak akan membinasakan negeri-negeri secara zalim, sedang penduduknya orang-orang yang berbuat kebaikan.” (QS. Hud : 117)

FirmanNya lagi:

“Mengapa Allah akan menyiksamu, jika kamu bersyukur dan beriman? Dan Allah adalah Maha Mensyukuri lagi Maha Mengetahui.” (QS. An Nisaa : 147)

FirmanNya lagi:

“Dan jika Kami hendak membinasakan suatu negeri, maka Kami perintahkan kepada orang-orang yang hidup mewah di negeri itu (supaya mentaati Allah) tetapi mereka melakukan kedurhakaan dalam negeri itu, maka sudah sepantasnya berlaku terhadapnya perkataan (ketentuan Kami), kemudian Kami hancurkan negeri itu sehancur-hancurnya.” (QS. Al Isra, 17 : 16)

FirmanNya lagi:

“Tak ada suatu negeripun (yang durhaka penduduknya), melainkan Kami membinasakannya sebelum hari kiamat atau Kami azab (penduduknya) dengan azab yang sangat keras. yang demikian itu telah tertulis di dalam kitab (Lauh Mahfuzh).” (QS. Al Isra, 17 : 58)

FirmanNya lagi:

“Dan apa saja musibah yang menimpa kamu, maka adalah disebabkan oleh perbuatan tangan kamu sendiri, dan Allah memaafkan sebagian besar dari dosa-dosamu.” (QS. As Syura, 42 : 30)

FirmanNya lagi:

“Dan Allah Telah membuat suatu perumpamaan (dengan) sebuah negeri yang dahulunya aman lagi tenteram, rezkinya datang kepadanya melimpah ruah dari segenap tempat, tetapi (penduduk)nya mengingkari nikmat-nikmat Allah; Karena itu Allah merasakan kepada mereka pakaian kelaparan dan ketakutan, disebabkan apa yang selalu mereka perbuat.” (QS. An-Nahl, 16 : 112)

FirmanNya lagi:

“Tidakkah kamu perhatikan orang-orang yang telah menukar nikmat Allah dengan kekafiran dan menjatuhkan kaumnya ke lembah kebinasaan? Yaitu neraka Jahannam; mereka masuk kedalamnya; dan Itulah seburuk-buruk tempat kediaman.” (QS. Ibrahim, 14 : 28-29)

FirmanNya lagi:

“Dan apakah mereka tidak mengadakan perjalanan dimuka bumi dan memperhatikan bagaimana akibat yang diderita oleh orang-orang yang sebelum mereka? Orang-orang itu lebih kuat dri merka,mereka telah mengolah bumi dan memakmurkannya lebih banyak dari apa yang mereka makmurkan.Dan telah datang kepada mereka Rasul-rasul mereka dengan membawa keterangan dan bukti-bukti yang nyata.Maka Allah sekali-kali tidak berlaku dzalim kepada mereka ,tetapi merekalah yang berlaku dzalim terhadap dir mereka.Kemudian akibat orang-orang yang melakukan kedurhakaan dan kejahatan adalah azab siksa yang lebih buruk, karena mereka mendustakan ayat-ayat Allah dan mereka selalu memperolok-olok.” (QS. Rum, 30 : 9-10).


Sedikit Komenter Isu Gerak Gempa/ Tsunami Di Jepun

Kejadian gempa bumi di darat dan di laut (Tsunami) yang sedang melanda Jepun sekarang serta New Zealand beberapa bulan yang lalu mungkinkah ianya gempa bumi yang akan berlaku sebagaimana sabdaan Nabi saw? Namun bila kita perhati dan amati maka berkemungkinan gempa bumi ini bersabit dari sabdaan Nabi saw yang berbunyi :

Dari Huzaifah bin Usaid ra bahawa Rasulullah saw telah bersabda , “Sesungguhnya kiamat tidak akan terjadi sehingga kamu melihat sepuluh tanda . . . . .” Kemudian baginda menyebut antara lain “dan tiga gempa bumi iaitu gempa di wilayah timur, di wilayah barat dan di Jazirah Arab.” (Shahih Muslim Syarah Nawawi 18:27 – 28)

Dari Ummu Salamah r.aha, ia berkata, aku mendengar Rasulullah saw bersabda, “ Sesudahku nanti akan terjadi gempa bumi di Wilayah Timur, gempa bumi di wilayah Barat dan gempa bumi di Jazirah Arab.” Saya bertanya,” Wahai Rasulullah saw apakah bumi akan digempakan padahal di dalamnya masih ada orang-orang yang saleh?” baginda menjawab, “ Apakala penghuninya telah banyak melakukan keburukan.”

(Tabrani di dalam Ausath sebagaimana kata Al-Haitsami dalam Majmu’uz Zawaid 8:11. Beliau berkata sebahagian hadis ini tersebut didalam kitab Shahih. Dan hadis ini di dalam sanadnya terdapat Hakim bin Nafi’ yang dianggap kepercayaan oleh Ibnu Ma’in tetapi dilemahkan oleh yang lain . Sedangkan perawi-perawi yang lain kepercayaan.”)

Sesetengah ulama mengatakan kejadian ini telah pun berlaku namun sebahagian ulama mengatakan ianya belum berlaku lagi. Antara yang berkata demikian adalah Syeikh Asyarif Al-Barzanji, manakala Ibnu Hajar mengatakan, “Sesungguhnya telah dijumpai pelbagai gempa dan tanah runtuh di berbagai tempat, tetapi yang dimaksudkan dengan tiga gempa ini adalah lebih besar dan lebih luas wilayahnya daripada yang sudah terjadi itu.” (Fathul Bari 13:84)

Pendapat ulama yang sependapat dengan Ibnu Hajar ini diperkuatkan oleh hadis yang mengatakan bahawa ketiga gempa itu terjadi apabila kerosakan dan maksiat telah bermaharajalela di kalangan manusia.

Maka jika ianya betul maka kita tunggu gempa di Barat. Apakah Barat yang dimaksudkan adalah Eropah ataukah yang dimaksudkan adalah di sebelah barat dari arah bumi Mekah dan Madinah. Jika ini yang dimaksudkan maka berkemungkinan Barat dimaksudkan adalah di Benua Afrika.

Bila ini berlaku dan disokong pula oleh huruhara yang terjadi di beberapa Negara Arab sekarang ini seolah-olah menunjukan petanda yang kita hampir-hampir berada di era penghujung dunia. Di era kedatangan Mahdi, Dajjal, Nabi Isa a.s , Yajuj dan Makjuj dan lain-lain petanda akhir zaman.

PAS ITU KHAWARIJ??

Terlebih dahulu mari kita lihat secara ringkas apa itu puak Khawarij? Puak Khawarij adalah golongan yang kuat beribadat tetapi mengenepikan ilmu dan tidak mahu mempelajari al-Quran, fiqh dan hadis Rasulullah s.a.w. Mereka terkenal sebagai kaum yang degil, berpuak-puak membenci dan mengkafirkan sesiapa saja yang tidak sefahaman dengan mereka.

Imam Al-Barbahari berkata: “Setiap orang yang memberontak kepada imam (pemimpin) kaum muslimin adalah Khawarij. Dan bererti dia telah memecah kesatuan kaum muslimin dan menentang sunnah. Dan matinya seperti matinya jahiliyyiah.” Syarhus Sunnah – Imam Barbahari, tahqiq Abu Yasir Khalid Ar-Radadi, m/s. 78.)

Imam Asy Syahrastani berkata. “Setiap orang yang memberontak kepada imam yang disepakati kaum muslimin disebut Khawarij. Sama sahaja, apakah dia memberontak dimasa sahabat kepada imam yang rasyidin atau setelah mereka dimasa para tabiin dan para iman disetiap zaman.” Al-Milal wan Nihal, m/s. 114,

Imam Ibnul Jauzi berkata dalam kitabnya Talbis Iblis. “Khawarij yang pertama dan yang paling buruk adalah Zul Khuwaishirah. Abu Said Al-Khudri berkata: “Ali ra pernah mengirim dari Yaman kepada Rasulullah shallallahu alaihi wa Sallam sepotong emas dalam kantung kulit yang telah disamak dengan emas itu belum dibersihkan dari kotorannya. Maka Nabi membahagi-bahaginya kepada empat orang, Zaid Al-Khalil, Al-Aqra’ bin Habis, Uyainah bin Hish dan Alqamah Watsah atau ‘Amir bin Ath Thufail. Maka sebahagian para sahabatnya, kaum Ansar serta selain mereka merasa kurang senang. Maka Nabi berkata:

“Apakah kalian tidak percaya kepadaku, padahal wahyu turun kepadaku dari langit diwaktu pagi dan petang?”.

Kemudian datanglah seorang lelaki yang cekung kedua matanya, menonjol bahagian atas kedua pipinya, menonjol dahinya, lebat janggutnya, tergulung sarungnya dan botak kepalanya. Orang itu berkata. ‘Takutlah kepada Allah wahai Rasulullah!’. Maka Nabi mengangkat kepalanya dan melihat orang itu, kemudian baginda berkata, “Celaka engkau, bukankah aku manusia yang paling takut kepada Allah?”. Kemudian orang itu pergi. Maka Khalid Al-Walid berkata, ‘Wahai Rasulullah, bolehkan aku penggal sahaja lehernya?’. Nabi berkata. ‘Mungkin dia masih shalat”. Khalid berkata, ‘Berapa ramai orang yang shalat dan berucap dengan lisannya (syahadat) ternyata amalannya bertentangan dengan isi hatinya?” Nabi berkata. “Aku tidak disuruh untuk meneliti isi hati manusia dan membelah dada mereka.” Kemudian Nabi melihat kepada orang itu dalam keadaan berdiri kerena takut sambil berkata:

“Sesungguhnya akan keluar dari orang ini satu kaum yang mereka membaca Al-Quran yang tidak melampaui tenggorokan mereka. Mereka lepas dari agama seperti lepasnya anak panah dari busurnya.” HR. Bukhari, no. 4351 dan Muslim no. 1064.

Dalam riwayat lain bahawa orang ini berkata kepada Rasulullah shallallahu alaihi wa Sallam “Berbuat adillah!”. Maka Nabi berkata, “Celaka engkau, siapakah lagi yang dapat berbuat adil kalau aku tidak adil?”. HR. Bukhari, no. 3610 dan Muslim 1064.

Imam Ibnul Jauzi berkata, ‘Orang itu dikenal dengan nama Zul Khuwaishirah At-Tamimi. Dia adalah orang Khawarij yang pertama dan Islam. Penyebab kebinasaannya adalah kerena dia merasa puas dengan pendapatnya sendiri. Kalau dia berilmu, tentu dia akan tahu bahawa tidak ada pendapat yang lebih tinggi dari pendapatnya Rasulullah Shallallahu alaihi wa Sallam.

Para pengikut orang ini termasuk orang-orang yang memerangi Ali bin Abi talib. Itu terjadi ketika peperangan antara Ali dengan Muawiyah telah berlarutan. Pasukan Muawiyah mengangkat mushaf-mushaf (al_Quran) dan memanggil pasukan Ali bertahkim (mengadakan perundingan). Maka mereka berkata; Kalian memilih satu orang dan kami juga memilih satu orang. Kemudian kita minta keduanya untuk memutuskan perkara perdasarkan Kitabullah.” Maka manusia (yang terlibat dalam peperangan itu) berkata. ‘Kami setuju’. Maka pasukan Muawiyah mengirim ‘Amr bin Al-Ash. Dan Pasukan Ali berkata kepadanya; “Kirimkanlah Abu Musa Al-Asyari”. Ali berkata, “Aku tidak setuju kalau Abu Musa, Ini Ibnu Abbas, dia sahajalah.” Mereka berkata. “Kami tidak mahu dengan orang yang masih ada hubungan kekeluargaan denganmu.” Maka akhirnya dia mengirim Abu Musa dan keputusan dilanjutkan sampai bulan Ramadhan.

Maka Urwah bin Uzainah berkata. “Kalian telah berhukum kepada manusia pada perintah Allah. Tidak ada hukum kecuali milik Allah”. Ali kemudian pulang dari Siffin dan masuk ke Kufah, tetapi orang-orang Khawarij tidak mahu masuk bersamanya, mereka pergi ke suatu tempat yang bernama Harura sebanyak dua belas ribu orang kemudian berdemonstrasi di situ, Mereka meneriakkan slogan “Tidak ada Hukum kecuali Hukum Allah”.

Itulah awal timbul atau tumbuhnya Khawarij. Dan mereka mendendang dan mengangkat sebagai komandan perang adalah Syabats bin Rabi At-Tamimi dan imam shalat adalah Abdullah bin Al-Kawwa Al-Yasykuri.

Khawarij adalah orang yang sangat kuat ibadahnya, tetapi mereka meyakini bahawa mereka lebih berilmu dari Ali bin Abi Thalib.

OK , itu lah sedikit info yang saya dapat berikan tentang Khawarij. Maka kita lihat pula

Adakah PAS sama seperti puak Khawarij itu?

Pertama sekali kita tanya diri kita, adakah PAS melebih-lebihkan pendapatnya lebih dari pendapat Nabi Muhammad S.a.w? Sudah tentu tidak bukan. Dan adakah PAS melebih-lebihkan pendapatnya dari Saidina Ali r.a? Sudah tentu tidak bukan, haa jawapan ringkas ini pun dah terjawab secara automatik tanpa perah-perah otak dah hehe. Tetapi mari saya explain sedikit lagi tentang perkara ini, bagi minda kita segar sikit dan jangan menuduh orang sembarangan yaa

Ketahuilah, PAS tidak menganjurkan untuk memberontak, PAS tidak memerangi kerajaan pun. Kemarahan2 dari orang2 yang tidak memahami (segelintir pengikut PAS) tidak bermakna konsep perjuangan PAS itu sendiri. Setiap anak Adam bersalah kan, maka PAS juga tidak lari dari ada melakukan kesalahan, PAS bukan maksum. Siapa-siapa pun ada melakukan kesalahan sekarang tetapi kita tengok lah apa bentuk kesalahan itu. Yang penting Aqidah kita, kita yakin dengan AlQuran ke tidak? Kita yakin ke tidak dengan HUKUM ALLAH yang ALLAH perintahkan dalam AlQuran?

PAS bertindak mengikut undang2 pemerintah sendiri iaitu memasuki pilihanraya, rakyat yang memilih. Dan PAS bukan seperti khawarij yang berlebih2an (GHULUW) dalam beragama. Tetapi PAS hanya bertindak MENEGUR kerajaan, kerana terlalu banyak korupsi dan penyelewengan dalam kerajaan.

Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam telah bersabda, ertinya, “Barang siapa di antara kamu melihat kemungkaran maka hendaknya dia mengubah dengan tangannya. Jika tidak mampu maka hendaklah dia mengubah dengan lisannya. Dan jika tidak mampu juga, maka hendaknya mengingkari dengan hatinya, dan itu adalah selemah-lemah iman.”

Antara iman yang paling tinggi adalah berkata benar di hadapan pemerintah. Maka jika kita masih mahu berada dalam kategori iman yang lemah terpulang lah. Hiduplah kita dalam dunia kita sendiri.

Berperang , mengamuk dan memberontak terlalu jauh bezanya dengan MENEGUR. Semua itu dalam bahasa Melayu yang jelas, kalau kita masih tidak dapat membezakannya lagi, saya nasihatkan kita belajar Bahasa melayu dulu betul2

Perhati maksud hadith ini baik2, “Dan apabila pemimpin-pemimpin mereka tidak melaksanakan hukum Allah yang terkandung dalam al-Quran dan tidak mahu menjadikannya sebagai pilihan, maka (di saat ini) Allah akan menjadikan peperangan di kalangan mereka sendiri “. Hadith Riwayat Ibnu Majah”.

Maka kita masih mahu berperang sesama sendiri ke? Tidak belajarkah kita bahawa kita sesama Islam sekarang bertelagah sesama sendiri kerana HUKUM ALLAH tidak tertegak? Maka jika tiada orang yang berusaha untuk menegakkan HUKUM ALLAH, kamu mahu melihat dunia ini dipenuhi dengan peperangan dan mala petaka kah?

Jika manusia masih ikut ego masing2, membela sistem2 dari barat yang nyata merosakkan rohani dan jasmani, dan sekiranya manusia masih terpukau dengan dunia, masih mahukan harta banyak dan hidup mewah, jangan harap kedamaian mutlak dapat dicapai. Maka kita tiada pilihan lain melainkan berusaha untuk menegakkan HUKUM ALLAH sedikit demi sedikit setakat kemampuan kita.

Maka teguran2 yang dilemparkan kepada kerajaan adalah kerana kita sayangkan mereka juga, bukan kita bencikan mereka. Kita sudah nampak jalan yang ditunjukkan oleh kerajaan sekarang akan menghanyutkan rakyat, akan menyebabkan kejahilan semakin berleluasa, hiburan dan maksiat bertambah berleluasa, rakyat semakin mengutuk ulamak, maka senang hati kah kita melihat keadaan tersebut?

Jangan jadi bodoh dengan bertindak memerangi kerajaan, memberontak dan sebagainya, tetapi bertindaklah dengan HUJJAH, kerana ISLAM datang dengan HUJJAH. HUJJAH mesti beserta dengan ilmu yang terang dan nyata bukan beserta dengan ilmu yang membabi buta. Banyak kan lah baca hadis-hadis akhir zaman, banyakkanlah baca kitab2 muktabar insyaALLAH kita akan nampak dan dapat membezakan mana yang HAK dan mana yang BATHIL. Jangan terus berlagak pandai sedangkan diri kita masih terumbang-ambing dan mengutamakan kemewahan dunia lagi.

Marilah kita sama-sama hayati kata2 Saidina Abu Bakar r.a ketika menjadi Khalifah, sahabat terdekat dengan Rasulullah S.a.w

“Taatilah kepada aku selagi aku taat kepada Allah. Sekiranya aku menyeleweng atau melanggar perintah Allah jangan taat kepada aku. Tentanglah aku sehingga aku kembali kepada hukum Allah.”

Dakwahnya Nabi Musa a.s , Nabi Isa a.s dan Nabi Muhammad S.a.w

Kita tengok perjuangan dan dakwah Nabi Musa a.s. walaupun dia dibesarkan oleh Firaun, diberi makan oleh Firaun dari kecil lagi, tetapi mengapa dia belot pada Firaun dan mendakwah beliau? Adakah kerana dia tidak bersyukur?? Fahamilah baik2 konsep syukur dalam Islam, dan ketahuilah bahawa semua rezeki adalah dari ALLAH, bukan dari MAKHLUK!

Nabi Musa a.s pun boleh berdebat dengan Firaun yang sudah membelanya dari kecil, Nabi Musa pun MENEGUR Firaun, maka salahkah kita MENEGUR kerajaan sekarang ini?

Nabi Isa a.s diutuskan kepada kaumnya yang pada waktu itu di bawah pemerintahan kerajaan Rome. Nabi Isa datang memperbaiki ajaran dari Nabi Musa a.s dahulu dan ianya dibuat secara rahsia pada mulanya dan semakin tersebar. Sehingga akhirnya ajaran Nabi Isa dituduh sebagai ajaran sesat oleh yahudi-yahudi. Dan itu sudah semestinya melanggar undang-undang kerajaan Rome pada masa itu. Maka adakah itu juga adalah pemberontakan yang tidak betul? Cuma ditakdirkan Nabi Isa tidak sempat berdakwah lama, dan tidak sempat untuk mengambil tampuk pemerintahan kerajaan pada masa itu,

OK , kalau ada yang berkata itu Nabi Musa dan Isa a.s , bagaimana dengan Nabi Muhammad S.a.w.?waktu Nabi Muhammad S.a.w menyebarkan Islam, dekat Mekah tu ada ke tidak pemimpin?? Sudah tentu ada, iaitu pembesar-pembesar QURAISY. Maka adakah itu bermakna Muhammad S.a.w telah melawan pemerintah? Telah memberontak dengan menyebarkan ISLAM?
Memberontak, mengamuk, memerangi , semua itu adalah tindakan manusia2 yang menurut emosi. Seperti mana Iraq dan Iran pernah berperang sesama sendiri. Tetapi wajarlah mereka kerana mereka Ahlus-Sunnah against Syiah. Tetapi kita yang mengaku Ahlus-sunnah semua ni kenapa cuba untuk bertelagah juga? Perhatikan di situ dan fikir-fikirkan lah.

Di harap tiada orang yang mengatakan bahawa konsep perjuangan PAS sekarang adalah seperti puak Khawarij. Dan nasihat saya, JANGAN GUNAKAN AGAMA SEMATA-MATA UNTUK MENCARI KESENANGAN DUNIA. TETAPI GUNAKANLAH DUNIA DEMI MEMBANTU AGAMA KITA YANG TERCINTA.

Daripada Abu Hurairah ra. berkata: Rasulullah saw. bersabda; “Akan timbul di akhir zaman orang-orang yang mencari keuntungan dunia dengan menjual agama. Mereka menunjukkan kepada orang lain pakaian yang dibuat darIpada kulit kambing (berpura-pura zuhud dari dunia) untuk mendapat simpati orang ramai, dan percakapan mereka lebih manis daripada gula. Padahal hati mereka adalah hati serigala (mempunyai tujuan-tujuan yang jahat). Allah swt. Berfirman kepada mereka, “Apakah kamu tertipu dengan kelembutan Ku?, Ataukah kamu terlampau berani berbohong kepada Ku?. Demi kebesaran Ku, Aku bersumpah akan menurunkan suatu fitnah yang akan terjadi di kalangan mereka sendiri, sehingga orang yang alim ( cendikiawan ) pun akan menjadi bingung (dengan sebab fitnah itu)”. H.R Termizi

Golongan yang dimaksudkan di dalam Hadis ini ialah orang-orang yang menjadikan agama sebagai alat untuk mendapat keuntungan dunia. Mereka rela menggadaikan agama untuk meraih keuntungan dunia. Dan apabila bercanggah kepentingan dunia dengan hukum syarak mereka berani mengubah hukum Allah dan memutarbelitkan kenyataan. Mereka juga pandai mengemukakan hujah-hujah yang menarik dan alasan-alasan yang memikat hati, tetapi sebenarnya hujah-hujah dan alasan tersebut hanya sernata-mata timbul dari kelicinan mereka memutarbelitkan kenyataan. Mereka menipu orang lain dan juga menipu diri mereka sendiri.

Mereka akan dilanda kekusutan pemikiran yang sangat tajam sehingga orang alim yang banyak pengalaman pun akan kehabisan akal dan buah fikiran. Mereka menghadapi masalah-masalah yang meruncing dan akan menemui jalan buntu dalam permasalahan yang dihadapi.

Di sini saya juga mahu nasihatkan diri saya dan siapa sahaja agar hayati hadith ini dan jangan lah gunakan agama kerana untuk mencari kemewahan dunia, “Akan keluar di akhir zaman, suatu kaum yang masih muda umurnya tapi bodoh pemikirannya. Mereka berbicara seperti perkataan manusia yang paling baik. Keimanan mereka tidak melewati tenggorokannya. Mereka keluar dari agama ini seperti keluarnya anak panah dari buruannya. Di mana saja kalian temui mereka, bunuhlah mereka. Sesungguhnya membunuh mereka akan mendapatkan pahala pada hari kiamat.” (HR. Muslim)

“… Dan sesungguhnya yang aku takutkan atas umatku ialah para ulamak yang menyesatkan.” (H.R. Abu Daud dari sahabat Tsauban radhiyallahu ‘anhu).

Apa yang saya mahu tegaskan di sini ialah, memberontak, memerangi adalah berbeza sama sekali dengan MENEGUR! Ini untuk menjawab ada tuduhan-tuduhan terhadap PAS itu sama seperti Khawarij, astaghfirullah, sungguh berat tuduhan itu. Walaupun saya ini bukannya ahli PAS, tetapi saya merasa tersentak apabila melihat ada tuduhan yang dibuat sebegitu rupa terhadap sebuah jemaah yang berjuang untuk meninggikan syiar Islam. Puak-puak Khawarij menentang kerajaan pimpinan para sahabt yang menegakkan HUKUM ALLAH. itu baru namanya tidak betul kerana menentang pemerintahan yang menegakkan HUKUM ALLAH. Tetapi kerajaan kita sekarang ini menegakkan HUKUM ALLAH ke? Fikir-fikirkan lah dan bukak-bukak lah minda. Gunakan akal dan jangan gunakan nafsu. Wallahu a’lam.

Tuesday, March 22, 2011

Shiekh Muhammad Abduh










Biodata

Nama sebenarnya : Muhammad bin Syeikh Abduh Khairuddin.

Tempat lahir : sebuah desa yang bernama "Mahallat Nasr di Mesir

Tarikh lahir : 1849 Masihi.

Tarikh meninggal : 1905 Masihi di rumah sakit di Dramel, Iskandariah ketika berusia 56 tahun

Ayah/Ibu : Syeikh Abduh Khairuddin dan ibunya Jathinah berasal dan dusun Jissah Shisyir. Mempunyai pertalian darah dengan Syaidina Umar Ibnu AlKhattab melalui ibunya daripada kabilah Adi.

Jawatan : Sheikhul Al-Azhar pada tahun 1889 Masihi. Anggota pengurus Al-Azhar yang membawa pembaharuan kepada universiti tersebut.

Sifat-sifat Peribadi

1. Muhammad Abduh berpandangan luas, kreatif, aktif dan mempunyai pemikiran yang tajam.

2. Beliau juga kuat beribadat dan berpegang teguh kepada ajaran Islam.

3. Walaupun beliau seorang yang tegas, namun beliau bersifat penyanyang kepada murid-muridnya.

Pendidikan Muhammad Abduh

Semasa Muhammad Abduh berumur 10 tahun, ayahnya telah menyerahkannya kepada seorang guru untuk mengajarkan al-Quran kepadanya. Tidak berapa lama dalam asuhan guru tersebut, Muhammad Abduh telah dapat menghafaz aL-Quran. Beliau belajar menulis dan membaca dari sekolah Al-Jamik' al-Ahmadi, di Tanta pada tahun 1865 Masihi.

Kemudian beliau melanjutkan pelajarannya di Universiti Al-Azhar di Kaherah pada tahun 1866 Masihi hingga 1879 Masihi. Muhammad Abduh banyak mendapat bimbingan danipada gurunya Sheikh Hassan Al-Tawil dalam pendidikan.

Muhammad Abduh sempat berguru kepada Jamaluddin Al-Afghani dan semangat perjuangan Jamaluddin AlAfghani juga banyak meninggalkan kesan mendalam dalam jiwa Muhammad Abduh sehingga pemikiran dan sikap beliau juga turut menerima perubahan kepada sikap yang lebih terbuka dan pemikiran yang bertambah matang dan bernas.

Sumbangan Muhammad Abduh

Muhammad Abduh membangkitkan semangat baru dalam Islam dan beliau dianggap sebagai Mujadid, khususnya di Mesir dan di seluruh dunia amnya. Beliau juga merupakan ketua pengarang yang terkenal.

Beliau memimpin gerakan pembaharuan Islam di Mesir dan Timun Tengah dengan menyusun ajaran Islam dalam bentuknya yang asli dan murni dan menyesuaikannya dengan kemajuan tanpa menyeleweng dan landasan Islam sejati.

Muhammad Abduh bertindak membasmi taklid buta sebaliknya, beliau menganjurkan umat Islam berijtihad dan berijmak, iaitu mengkaji dan mentafsir berdasarkan al-Quran dan sunnah.

Behiau juga memperbaharui bahasa Arab dalam bidang kesusasteraan dengan memperjuangkan penggunaan bahasa Arab dalam tulisan.

Muhammad Abduh juga menggalakkan umat Islam mempelajari ilmu sains moden dan memasukkan ilmu ke dalam kurikulum universiti Al-Azhar.

Hasil penulisannya yang kreatif dan pemikirannya yang cerdas mencetuskan semangat revolusi di Mesir. Beliau juga merupakan pengasas gerakan "Ikhwanul Muslimin .

Kesan peninggalan Muhammad Abduh

Muhammad Abduh menghasilkan beberapa buah buku tafsir di antaranya, "Tafsir Juz A'mma (Kaherah, 1904 Masihi dan "Tafsir Surah Al-Asri (Kaherah 1915 Masihi). Tafsiran Muhammad Abduh tidak terikat dengan fahaman kuno atau ortordoks, sebaliknya disesuaikan dengan keperluan dunia moden tanpa menyeleweng daripada ajaran al-Quran yang sebenar. Sebahagian besar daripada tafsirannya dimuatkan dalam makalah yang penting pada waktu itu, iaitu "Al-Manar .

Kesan danipada pemikiran beliau, baik melalui hasil karangan ataupun fatwa, telah menimbulkan kekecohan dan kegoncangan di kalangan para ulama, terutamanya ulama-ulama yang ortordoks.

Muhammad Abduh pernah menjadi ketua pengadilan pada tahun 1892 Masihi. Cara beliau bekerja ada dicatatkan dalam bukunya yang bertajuk, "Tahrir Fil Islah Al-Mahakim Al Syariyah yang dihasilkan pada tahun 1900 Masihi. Karangan beliau ini membawa perubahan besar dalam bidang pengadilan syarak. Muhammad Abduh juga melaksanakan hukum Islam dan memperkenalkan perubahan dan pembaharuan yang sesuai dengan masyarakat pada waktu itu. Beliau telah meniupkan semangat pembaharuan yang membawa kepada revolusi pada tahun 1882 Masihi.

Hasil-hasil karya Muhammad Abduh

1. Karangan Muhammad Abduh yang pertama mengenai tarikat dan mistik dalam risalah "Al-Waridah yang dihasilkan pada tahun l874Masihi.

2. Beliau juga mengarang "Kitab Hasyiyah ala Syarhi Ad-Diwani lil Aqaidil Adudiyah pada tahuu 1876 Masihi.

3. Beliau menceburkan diri dalam bidang persuratkhabaran pada tahun l88OMasihi.

4. Beliau juga menjadi pemimpin surat khabar pemerintahan "Al-Qawaid Misriah pada tahun 1886 Masihi.

5. Pengetahuan dalam bidang ekonomi dan politik juga disentuh dalam hasil karyanya, iaitu "Kitab Risalah Al-Waridah .

6. Ilmu tasawuf dan mistik dimuatkan dalam bukunya, "Hasyiyah ala Syarah ad-Diwani lil Akaidil Adudiyah (Kaherah, 1876/1904 Masihi).

7. Ilmu tentang bidang kehakiman pula terdapat dalam bukunya, "Taqdir Fil Isla al-Mahakimi At-Tadiyah . (Kaherah, 1900 Masihi).

8. Muhammad Abduh juga menuhis "Risalah al-Tauhid pada tahun 1879 Masihi. Hasil penulisan ini adalah karyanya yang sangat berharga mengenai akidah dan agama Islam.

9. Kitab yang diberi nama "Al-Islam Wa Ar Raddu ala Muntaqidihi , dan "Al-Islam wan Nasraniah maal llmu wal Madaniyah , adalah sebuah karangannya yang termasyhur yang membela agama Islam danipada ancaman agama Kristian dalam bidang ilmu pengetahuan dan kebudayaan.

Wednesday, March 16, 2011

Khalid Al-Walid(Pedang Allah)










Perang Uhud dan Perang Muktah adalah dua keadaan yang berbeza sebagaimana berbezanya peribadi Khalid bin Al-Walid. Dalam perang Uhud, beliau adalah panglima Quraisy yang berjaya mengalahkan mujahid-mujahid Islam tetapi perang Muktah menampakkan penampilan Khalid Al-Walid yang baru….Beliau adalah hero penyelamat di saat ambang kekalahan tentera Islam, ini membuktikan bahawa beliau memang layak dikurniakan anugerah tertinggi panglima tentera iaitu anugerah 'Pedang Allah'

Semasa belum memeluk Islam, beliau adalah musuh Islam yang paling digeruni di medan perang kerana strategi perangnya yang hebat di mana umat Islam telah mendapat pengajaran yang cukup hebat ketika perang Uhud dahulu.

Khalid al-Walid telah memeluk Islam pada bulan Safar tahun 8H bersama-sama Uthman b Talhah dan Amru b Al-As. Setelah itu, beliau adalah pahlawan yang berjuang menentang orang-orang yang menentang Rasulullah SAW.

Berbicara tentang Khalid, tentunya tidak lengkap kalau tidak menceritakan tentang peristiwa dalam peperangan Muktah yang memang terkenal itu.

Dalam Perang Muktah, tentera Islam yang sedikit bilangannya telah berdepan dengan lebih kurang 200,000 orang tentera Rom. Dalam pertempuran tersebut, tentera Islam telah mendapat tentangan yang cukup dahsyat nyaris-nyaris menerima kekalahan. Bendera Islam telah dipegang oleh Zaid b Harithah yang kemudiannya gugur syahid, diambilalih pula oleh Jaafar bin Abu Thalib. Beliau turut syahid, maka bendera tadi dipegang oleh Abdullah bin Rawahah yang juga gugur sebagai syuhada'. Lantas bendera bertukartangan kepada Thabit bin Arqam dan menyerahkannya kepada Khalid al-Walid. Atas persetujuan ramai, maka Khalid al-Walidpun menjadi komandan perang dan terus mengarahkan tentera Islam berundur ke Madinah kerana sudah terlalu ramai yang syahid dan tentera yang tinggal tidak mampu untuk bertahan lagi.

Di zaman Khalifah Abu Bakar, Khalid ditugaskan untuk mengahpuskan golongan murtad. Saidina Abu Bakar telah memberi pidato semangat kepada tentera Islam yang antara lainnya berbunyi :"Aku pernah mendengar Rasulullah SAW bersabda : "Sebaik-baik hamba Allah dan saudara dalam satu suku iaitu Khalid b Al-Walid, Saifullah, yang pedangnya akan dihayunkan kepada orang-orang kafir dan munafik"

Beliau juga ditugaskan untuk membunuh Musailamah Al-Kazzab yang mengaku sebagai nabi dan mempunyai ramai pengikutnya. Dalam peperangan tersebut (Perang Yamamah), ramai tentera Islam yang terkorban. Khalid All-Walid sebagai pahlawan sejati yang pakar dalam strategi peperangan telah berjaya memberi semangat baru kepada tenteranya dengan ucapannya yang penuh karisma. Beliau berteriak kepada tenteranya : "Bergembiralah kerana kami akan melihat setiap orang akan mengalami bencana masing-masing"

Dalam Perang Yarmuk menentang tentera Rom, beliau telah berjumpa dengan panglima musuh yang bernama Mahan yang dengan angkuhnya merendah-rendahkan moral tentera Islam. Mahan telah berkata : "Aku tahu kamu semua meninggalkan tanah air kerana terpaksa dan kelaparan. Jika kamu semua setuju, aku akan berikan setiap seorang tentera 10 dinar beserta dengan pakaian dan makanan dengan syarat mereka berangkat pulang dan tahun depan jumlah yang serupa akan dihantar ke Madinah".

Khalid b Al-Walid dengan tegasnya menjawab : "Kami tidak akan keluar dari negeri kami kerana kelaparan seperti yang engkau sangkakan. Tetapi kami ialah satu kaum yang suka minum darah dan kami tahu tidak ada darah yang lebih lazat dan nikmat seperti darah orang Romawi, sebab itulah kami ke mari"

Setelah itu, Khalid Al-Walid selaku komandan perang beerteriak dengan kuatnya sambil bertakbir "Allahu Akbar" "Marilah kita berebut-rebut mencium bau Syurga". Maka terjadilah peperangan yang amat dahsyat. Anak panah bersimpang siur dan mayat bergelimpangan.

Tiba-tiba seorang tentera Islam menghampiri Abu Ubaidah b al-Jarrah r.a.sambil berkata : "Sesungguhnya aku bercita-cita untuk mati syahid, adakah engkau mempunyai sebarang pesanan yang hendak disampaikan kepada Rasulullah SAW, kelak aku akan sampaikan kepada baginda ketika aku berjumpanya (di Syurga)"

Jawab Abu Ubaidah b al-Jarrah r.a : "Ya ! Katakan kepadanya : "Wahai Rasulullah SAW ! Sesungguhnya kami telah dapati bahawa apa yang dijanjikan oleh Tuhan Kami (Allah) adalah benar". Lalu tentera tadi bertempur dengan hebatnya dan gugur sebagai syuhada'.

Dalam suasana perang tersebut Khalid al-Walid bersemuka dengan seorang daripada panglima Romawi yang bernama George lalu terjadilah dialog antara keduanya.

George bertanya : "Wahai Khalid, hendaklah kamu berkata benar kerana setiap orang yang merdeka tidak akan berbohong. Apakah benar bahawa Tuhanmu telah menurunkan kepada Nabimu sebilah pedang dari langit lalu diberikan kepadamu dan kalau dihayunkan kepada seseorang pasti dia akan kalah"

Khalid b Al-Walid menjawab : "Tidak"

George bertanya lagi : "Mengapa kamu disebut Pedang Allah ?"

Khalid b Al-Walid berkata : "Bahawa Allah SWT telah mengutuskan kepada kami seorang Rasul dari bangsa kami, tetapi ada yang mempercayainya dan ada yang mendustanya. Aku sendiri termasuk dari kalangan orang yang mendustakannya tetapi Allah telah membuka hatiku kepada Islam. Lalu aku mengadap Rasulullah untuk memeluk Islam dan janji setia kepadanya. Rasulullah terus menyatakan : "Engkau adalah sebilah pedang dari pedang Allah"

George bertanya lagi : "Apa yang kamu dakwahkan kepada manusia"

Khalid b Al-Walid menjelaskan : "Supaya mereka mentauhidkan Allah dan menerima ajaran Islam"

George seterusnya berkata : "Jika seseorang memeluk Islam sekarang seperti apa yang telah berlaku kepadamu, adakah dia akan mendapat ganjaran ?"

Khalid b Al-Walid menjawab : "Ya, itulah yang lebih utama"

George berkata : "Bagaimana yang terjadi kepadamu sebelum Islam ?"

Khalid b Al-Walid menjawab : "Kamu hidup bersama Rasul lalu kami lihat tanda-tanda kenabian serta mukjizatnya. Kami benar-benar melihat dan mendengarnya, lalu kami memeluk Islam dengan mudah. Tetapi kamu tidak pernah melihat dan mendengarnya, kiranya kamu beriman dengan apa yang tidak kelihatan, maka ganjaranmu adalah lebih besar jika kamu beriman kepada Allah dengan jiwamu"

Akhirnya George telah mengucap syahadah di hadapan Khalid, belajar cara solat dan sempat solat dua rakaat. Kemudian beliau adalah seorang syuhada' perang Yarmuk............. !!! dan tentera Islam berjaya menumbangkan tentera Rom yang berjumlah 240,00 orang.

Ramai di kalangan tentera Islam yang syahid dan tidak kurang pula yang sakit, luka dan cedera. Mereka yang cedera parah, apabila seorang diberikan air, lantas dia berkata rakannya di sebelah lebih memerlukan. Lalu diberikan kepada rakannya, tiba-tiba orang yang keduapun bersikap serupa, lebih mementingkan rakan yang lain..........begitulah seterusnya sehinggakan orang memberi air berpusing-pusing di antara mereka tetapi belum ada yang sudi meminumnya...Maka, kesemua mereka mati syahid di medang perang tersebut ! Ini membuktikan betapa wujudnya perasaan kasih kepada saudara seperti kasih kepada diri sendiri memang menjadi amalan mereka sebagaimana yang ditarbiahkan oleh Rasulullah SAW.

Monday, March 7, 2011

SYUMULIYYAH

Syumul bermaksud lengkap. Ini bererti bahawa agama Islam adalah sebuah agama yang lengkap dan sempurna serta meliputi kehidupan dunia dan akhirat.

Islam meliputi seluruh kehidupan manusia di dunia dan akhirat. Islam telah mengatur kehidupan manusia dengan lengkap yang meliputi ;

Ibadah, akhlak, ekonomi, politik, kemasyarakatan, kesihatan, kebuadayaan, bahasa, seni, pengetahuan, hubungan antarabangsa, alam sekitar, falsafah, sains, undang-undang dan sebagainya.

Firman Allah SWT ;


38. Tiadalah Kami alpakan sesuatupun dalam Al-Kitab

Ayat di atas menjelaskan bahawa, al-Quran telah menjelaskan semua perkara yang berkaitan dengan kehidupan manusia di dunia dan di akhirat. Tiada yang ditinggalkan oleh al-Quran. Ini menunjukkan bahawa Islam itu adalah agama yang lengkap. Maka, kita tidak perlu cari agama lain, kerana tiada agama yang selengkap Islam. Al-Quranlah selengkap-lengkap petunjuk atau manual cara hidup di dunia dan akhirat.

Sebagai perbandingan, katakan kita membeli sebuah kereta baru, tentulah kita inginkan manual yang lengkap, meliputi semua aspek kereta tersebut seperti keselamatan, cara menggunakan kompenan, prosuder penyenggaraan dsb. Kita akan patuh kepada semua prosuder, manual dan nasihat daripada syarikat yang membuat kereta tersebut atau sekurang-kurangnya mekanik yang amat arif tentang kereta keluaran syarikat tersebut. Kenapa perlu patuh ? Supaya kita dan kereta kita sentisa selamat sepanjang perjalanan dan yang paling penting sampai ke destinasi yang ditujui, bukannnya tersesat jalan.

Jadi, begitulah hidup kita ini…. Allah sebagai pencipta kita, maka sewajarnya kita patuh dan mengikut prosedur @ manual yang Allah sediakan iaitu al-Quran. Ikutilah al-Quran. Nescaya hidup kita akan bahagia , selamat di dunia dan akhirat serta tidak akan tersesat, insya Allah kita akan sampai ke destinasi kita, iaitu Surga, bukannya tersesat ke neraka.

Kembali kepada firman Allah SWT di atas, cuba renung kisah yang biasa kita dengar seperti di bawah ini ;

Pada satu malam, ketika memberi tazkirah sempena majlis kesyukuran pembukaan kedai makan seorang sahabatnya, seorang penceramah telah membaca ayat di atas, beliau seterusnya menjelaskan kandungan ayat tersebut dengan contoh-contoh yang mudah. Tiba-tiba, seorang pendengar menyampuk.

“Tuan, tadi tuan kata, semua perkara telah Allah nyatakan dalam al-Quran. Cuba tuan terangkan kepda saya, berapa kepingkah roti canai yang dapat dibuat dengan 1 kg tepung gandum ? Nyatakan ayat berapa dan surah apa dalam al-Quran ? “

Pertanyaan yang tidak disangka-sangka itu telah menyebabkan suasana menjadi riuh-rendah. Orang beranggapan bahawa soalan itu tentu amat sukar dijawab oleh penceramah tersebut dan bertujuan untuk memalukannnya.

Tapi, pencermah yang cerdik itu, dengan senyum dan tenang menjawab..

“Terima kasih kepada soalan yang cukup relevan dengan tajuk dan memang tip-top. Lusa, Insya Allah, semasa ceramah kat masjid kita, saya akan jawab”.

Apabila sampai malam yang dijanjikan. Alangkah terkejutnya, penceramah tersebut, ramainya ahli kariah yang datang.. berpusu-pusu… kalau dulu paling ramaipun dalam 20 je… ini dah berlipat kali ganda… kerana nak tahu jawapan bagi soalan sebelum ini….

Tibalah saat yang dinanti-nantikan, maka dengan tenang dan senyum beliau berkata…

“Ini jawapan yang saudara semua tunggu..” “1 kg tepung gandum boleh menghasilkan XX roti canai” “Cuba buka al-Quran, lihat ayat 43 surah an-Nahl”

Maka merekapun, masing-masing membuka al-Quran, lalu mereka baca ayat di bawah beserta dengan tafsirannya.






43. Maka bertanyalah kepada orang yang mempunyai pengetahuan, jika kamu tidak mengetahui.

“Jawapan tu betul” kata salah seorang daripada mereka.

“Tapi, ayat tersebut tak sebutpun pasal roti canai” tambah seorang lagi dengan perasaan sedikit marah kerana dia rasa tertipu.

Lalu, penceramah itu menjelaskan,

“Memanglah ayat itu tidak secara terang-terang sebut roti canai, sebab diturunkan di Mekah/Madinah, dulu mana ada roti canai kat situ”

“Lagipun kalau sebut roti canai, makanan lain pula kena sebut, kalau begitu kena catat pula cara membuatnya dsb”

“Makanan lain pula kena sebut juga, kalau macam ni, ……” jawabnya dengan panjang lebar.

“Sebab itu, Allah nyatakan secara umum tetapi jelas. Ayat tersebut meminta kita bertanya kepada orang yang tahu mengenai perkara tersebut. Jadi, kelmarin, saya telah bertanya kepada Pak X yang menjual roti canai kat tepi jalan tu…. Itulah jawapan yang diberi oleh beliau. Maka, ayat ini amat tepat bagi menjawab soalan tersebut”

“Ooo begitu…Barulah kami faham !!!” jawab tok imam yang duduk bersimpul di sebelah penceramah, beliau sejak tadi hanya tunduk diam sahaja untuk menjaga hati penceramah. Maka situasipun menjadi tenang.

Cerita di atas menjelaskan bahawa betapa lengkapnya al-Quran.


Apa kata Barat terhadap kesyumulan Islam sebagaimana yang telah ditulis oleh Abdullah Nasih ‘Ulwan.

Dr. Hoking, seorang Prof Falsafah di Harvard University ;
“Sesungguhnya dalam sistem Islam itu sendiri terdapat persiapan untuk tumbuh dari dalam. Saya amat berkeyakinan dan tidak salah jika saya katakan bahawa syariat Islam mencakupi semua prinsip untuk maju”

Dr. Izco Insapato ;
“Bahawa sesungguhnya syariat islmiyah dalam perbahasannya mengatasi undang-undang Eropah, bahkan syariat islmiyahlah yang mendatangkan kepada dunia perundangan yang paling lengkap dan tepat ”
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...